Een terugblik op het bezoek van Karin Slaughter aan de lage landen en een review van haar laatste boek

WILL TRENT is terug! Het is de verraderlijkste zaak uit zijn carrière. Dat beseft Will Trent zodra hij het verlaten pakhuis in Atlanta binnengaat, en het dode lichaam van een ex-politieagent aantreft. Van het lijk lopen bloederige voetsporen weg die erop wijzen dat een ander, mogelijk vrouwelijk slachtoffer, is meegenomen… om vervolgens spoorloos te verdwijnen. Het pakhuis is eigendom van een beroemde basketbalspeler – een lokale held die de duurste advocaten heeft ingehuurd, en die een aanklacht wegens verkrachting heeft weten te ontduiken. Voor Will – en voor patholoog-anatoom Sara Linton – wordt het nóg erger. Een vondst op de plaats delict onthult een verband met Wills ingewikkelde verleden… de gevolgen zullen zijn leven overhoop halen en ook dat van zijn dierbaren, zijn collega’s en de mensen op wie hij jacht maakt.

karin 2
Karin Slaughter – Verborgen

Al eerder heb ik geschreven dat ik niet snel een Amerikaanse thriller in mijn handen zou nemen. Geen idee hoe dat eigenlijk komt. Waarschijnlijk net een paar ‘te snelle Amerikaanse’ thrillers teveel gelezen. Maar omdat de Queen of crime naar Nederland en Vlaanderen kwam, vond ik het tijd om toch eens een boek te lezen van Karin Slaughter. Het werd haar laatste “Verborgen“.

karin collage

Sceptisch begon ik eraan. Vermoedelijk een 13 in een dozijn… De datum van de voorstelling in de Vooruit kwam dichterbij, maar echt enthousiast was ik nog steeds niet. Totdat ik in de zaal zat en het gesprek op gang kwam. Deze dame weet wat ze doet. Vertelt waar ze haar inspiratie haalt, hoe ze schrijft, haar gedrevenheid, inspiratie en haar zoektocht naar originele invalshoeken en onvoorspelbare eindes. Dit kan ik wel waarderen! Het is een dame met humor en een duidelijke eigen mening. En alhoewel ik die zeker niet helemaal deel, ik vind het verfrissend dat ze niet altijd kiest voor ‘politiek correct’ wat wel van haar verwacht wordt.

000 karin 1a
Karin Slaughter geïnterviewd door John Vervoort

Eenmaal thuis met een gesigneerd boek, ben ik dan toch maar begonnen aan het verhaal. En ja dit is een goede thriller. Geen voorspelbare, typisch Amerikaanse thriller met snelle auto’s en voorspelbaar happy end. Wel met boeiende karakters, de nodige drama, (meestal) geloofwaardige gebeurtenissen, een maatschappij kritisch geluid en een goed plot. Ik heb van dit boek genoten.

karin 3

Doordat ik nog niet eerder een boek van Karin Slaughter heb gelezen en de karakters met hun geschiedenis niet ken, is het een kennismaking met Wil Trent, zijn vriendin Sara en zijn bijna ex-vrouw Angie. Erg leuk om te zien hoe Angie overtuigd is dat ze goede bedoelingen heeft. Alleen Sara komt me wat te afwachtend over. Ook de opbouw van het verhaal is aangenaam. Het middenstuk van het boek gaat even terug in de tijd, waardoor je als lezer meer inzicht krijgt in de gebeurtenissen. Op die manier wordt je op het einde niet verrast met een ongeloofwaardig einde en toch is het verhaal niet geweldig voorspelbaar.

Ben je deze zomer toe aan een heerlijk ontspannende thriller, dan kun je met een gerust hart dit boek vastnemen.

Verborgen
Karin Slaughter